Spring naar inhoud

Tips tegen een winterdepressie

Een winterdepressie, ook wel eens een winterblues of winterdip genoemd, kan veel mensen overvallen in de sombere wintermaanden. Doordat de dagen kort zijn en we weinig zonlicht zien, raakt ons lichaam uit balans. Daglicht zorgt ervoor dat we wakker en actief zijn en een gebrek eraan kan ervoor zorgen dat we ons vermoeid en somber gaan voelen. Dat zijn dan ook de symptomen van een winterdepressie: vermoeidheid, een somber of neergeslagen gevoel en merkbaar minder actief zijn. 

Aangenaam is dat natuurlijk niet te noemen. Bovendien is het ook niet vreemd dat er in de winter meer ziekteverzuim is te merken dan in de zomer. Daarom geven we je hier enkele tips mee om een winterdepressie te voorkomen en je goed in je vel te blijven voelen.

  1. Ga vaak naar buiten

Een probleem in de winter is dat mensen minder zin hebben om buiten te gaan, maar het net des te meer nodig hebben. Probeer elke dag minstens een kwartiertje buiten te zijn om het lichaam in contact te brengen met daglicht. Ook zal de buitenlucht je wakker maken. 

  1. Beweeg voldoende

Sporten en bewegen is de oplossing voor een heleboel problemen, en dus ook tegen een winterdepressie. Door te gaan sporten krijg je licht en gezonde lucht binnen, zal je je actiever voelen en maak je meer endorfine aan, het gelukshormoon dat ervoor zorgt dat je je goed voelt. Bovendien sport je de feestmaaltijden en hapjes er weer af. Enkel voordelen dus!

  1. Licht, licht en nog eens licht

Gebrek aan daglicht is de voornaamste reden voor het ontwikkelen van een winterdepressie. In de zomer en de lente krijgt ons lichaam dagelijks een lichtintensiteit van gemiddeld tussen 50 000 en 100 000 lux binnen, maar in de winter daalt dat gemiddelde tot 1000 lux. Dat is voor het lichaam een enorm verschil. Een daglichtlamp kan je helpen om dat verschil te compenseren. 

Voor meer info : https://shopvoorgezondheid.nl