Spring naar inhoud

Is het nodig om een groepenkast uit te breiden met een laadpaal

Door de jaren heen wordt er steeds meer geïnnoveerd en er lijkt geen einde aan te komen, door te innoveren houd je wereld namelijk in beweging en komen er steeds meer nieuwe dingen op de markt. Momenteel is de elektrische auto razend populair, hij is namelijk goed voor het milieu. Bij een elektrische auto hoort natuurlijk ook een laadpaal, anders is het wel heel lastig om je auto op te laden.

Hoe sluit je een laadpaal aan op de meterkast

Voorafgaand van de laadpaal is het handig om te kijken in de meterkast of er wel een laadpaal bij kan, de laadpaal heeft namelijk 2 groepen van de groepenkast nodig om te kunnen werken. Ook kan er geen laadpaal komen als de meterkast geen 3 fase aansluiting heeft. De reden van de 2 groepen is de overbelasting, wanneer de laadpaal op één groep staat aangesloten is de kans groot dat de groep overbelast raakt.

Waar moet je op letten bij een laadpaal

Een laadpaal heeft erg veel stroom nodig, de kans is dan ook groot dat de meterkast hiervoor omgebouwd moet worden. Het is dus handig om met de netbeheerder te kijken naar wat er moet gebeuren en wat het gaat kosten. Gelukkig kan het rijden in een elektrische auto nog redelijk goedkoop uitvallen, je kan hier namelijk subsidie voor aanvragen. Deze subsidie krijg je omdat je geen CO2 uitstoot. Het is ook mogelijk om ervoor te kiezen dat de groepenkast niet wordt uitgebreid, je moet dan wel een slimme meter toevoegen. Hier kan je dan het energieverbruik op zien, hier kan dan weer het laadvermogen op worden afgestemd. Wel laadt je hierdoor minder snel op, een laadpaal laadt namelijk optimaal wanneer hij staat aangesloten op twee groepen.