Spring naar inhoud

Vitamine D

Van de vitaminen die we dagelijks binnen moeten krijgen is vitamine D het lastigst te verkrijgen. Daarom een korte ode aan de vitamine. Wat doet hij precies, hoe krijg je hem binnen en hoe krijg je voldoende binnen zijn vragen die in dit artikel beantwoord worden.

Vitamine D staat ook wel bekend onder zijn bijnaam: de zonnevitamine. Deze bijnaam heeft hij verdient omdat de voornaamste bron van de vitamine Uv-straling is die op onze huid schijnt. Dit is dus een van de weinige vitamines die vooral door ons eigen lichaam wordt aangemaakt. Hoe donkerder de huid hoe lastiger het is om de vitamine aan te maken. Dit voorkomt om in zomertijd of op vakantie een overdosis aan de vitamine binnen krijgen. Wie veel binnen zit en met name in donkere wintertijden dan loopt men de kans om een flink tekort aan de stof op te bouwen. Wel kunnen we de stof ook uit onze voeding halen, maar deze is slechts in beperkte mate beschikbaar. De stof komt voor in vlees, melk en andere dierlijke producten.

Vitamine D is essentieel voor ons lichaam, we kunnen niet zonder, maar wat doet het precies? De meest voorname functie van vitamine D is de opname van calcium uit onze voeding. Het zet calcium om waardoor botten op zwakke plekken gemakkelijk versterkt worden. Zo breek je dus minder snel botten. Dit zelfde doet hij ook voor onze spieren. Naast onze botten verzorgt de vitamine ook een belangrijke functie in onze hersenen. Meerdere studies hebben een verband tussen een tekort aan de vitamine en een cognitieve achteruitgang aangetoond. Een vitamine D tekort zorgt voor een verlaging van ons serotonine gehalte, een stof die er voor zorgt dat je honger hebt, je gelukkig voelt en je nachtrust regelt. Een verlaagde waarde van serotonine heeft een bewezen invloed op depressies. Kijk voor meer informatie op topvitamins.nl

Voor meer info : https://www.topvitamins.nl/vitaminen/vitamine-d