Internet krijgt een steeds belangrijkere rol in het aankoopproces van de consument. Steeds meer mensen vergaren informatie op het internet voordat zij tot een fysieke aankoop overgaan in een winkel in de buurt. Heeft dit ook invloed op retail statistieken en aantal bezoeken winkel? Er zitten twee kanten aan het verhaal, met de komst van internet is het aanbod van alle producten natuurlijk gigantisch gegroeid. Als iets niet meer in Nederland leverbaar is dan kan je het misschien wel in China nog verkrijgen. Er zijn altijd nog mensen die liever naar een fysieke winkel gaan omdat zij hier persoonlijke aandacht krijgen en daarnaast gelijk het product kunnen uitproberen en het dus fysiek kunnen waarnemen. Met de komst van internet wordt het steeds belangrijker voor fysieke winkels om een winkelbeleving te creëren die zich onderscheidt van de concurrentie. Het wordt steeds belangrijker om de klant een unieke ervaring te geven wanneer hij/zij een bezoek brengt aan jou winkel. Je kunt hier verschillende middelen voor inzetten zoals : muziek, geur, kleur en visuele beelden. Probeer altijd goed te luisteren naar wat je klanten graag zien, dit kun je al realiseren door heel korte vragen te stellen aan klanten. Klanten zullen niet doorhebben dat je bezig bent met een onderzoekje en zullen dus welwillend antwoorden geven op jou korte vragen. Veel mensen beweren dat de kloof tussen online en offline ook steeds verder aan het afnemen is. Dit komt omdat bedrijven steeds vaker hun online en offline kanaal met elkaar gaan integreren. Perry sport speelt hier goed op in door een mega iPad in hun winkel te plaatsen. Hiermee zorgen zij ervoor dat wanneer producten niet aanwezig zijn direct door de klant besteld kunnen worden zodat de klant het product de volgende dag thuis direct afgeleverd krijgt. Klanten zullen zo minder snel naar een concurrent toe stappen als dit bedrijf het product niet in hun aanbod hebben op een bepaald moment. |
Voor meer info : http://www.crumbbase.nl/ |